Facket rustar för kamp

1 juli, 2009

PROFESSORSFÖRBUNDET ÄR DET minsta och yngsta av de två fackföreningarna för universitetsanställda akademiker i Island, bildat 2007. I slutet av september förra året, en vecka innan krisen lamslog landet, hade man precis hunnit förhandla fram ett tioprocentigt lönepåslag för sina 220 medlemmar av vilka 190 arbetar på Islands universitet i Reykjavik.
En liten kompensation för kronraset?
– Ja, så kan man ju litet ironiskt uttrycka det. Vår uppgift nu är i alla fall att slå vakt om påslaget och våra rättigheter, säger ordföranden, professor Gisli Már Gislason.
En gång professor alltid professor, men därmed inte sagt att man får behålla löneförmåner om arbetsgivaren vill något annat. Förbundet rustar sig därför till kamp för att medlemmar som passerat 55-årsgränsen ska få tillbaka den forskningsbetingade reducering av undervisningsplikten som man hade före krisen.
– Den blev det första offret för de krisbestämda nedskärningarna i universitetssektorn. Beslutet togs i december utan att ha föregåtts av förhandling och gäller 120 professorer, säger Gisli Már Gislason som, 59 år gammal, själv är en av dem.
– Vi accepterar mer undervisning i takt med att universitetet tar in allt
fler studenter, det är vårt bidrag till stacken, men det är inte rimligt att
samtidigt bli fråntagna rättigheter som inte bara tjänar vår forskning utan närmast också är en förutsättning för den. Island är nu mer än någonsin i behov av att vi forskare gör internationella avtryck.
– I första hand hoppas jag att det ska klaras upp vid förhandlingsbordet
under våren, i sista hand får det bli en fråga för domstol, säger han.
Tidpunkten för en strid är långt ifrån den rätta, menar han, men det gäller helt enkelt professorernas motivation till att vilja arbeta långt utöver vad som föreskrivs i anställningskontrakten.
En professor på Island tjänar i genomsnitt cirka 600 000 i månaden kronor utan tillägg.
Den genomsnittliga lektorslönen är cirka 200 000 kronor lägre. Lönerna är inplacerade i en reglerad lönetrappa och inplaceringen sker efter kvalitets- och ålderskriterier.

LENA WIKSTRÖM