Notiser

1 januari, 2009

Astronomins år 2009
Sveriges största teleskop invigt

DET INTERNATIONELLA astronomiåret 2009 firas med anledning av att Galileo Galilei riktade sitt teleskop mot himlen för första gången år 1609. Året kommer att uppmärksammas på olika sätt.
Bara några dagar in på astronimiåret invigdes Sveriges största teleskop,
Albanovateleskopet, den 8 januari på Stockholms universitet. Det ska främst användas av astronomer för utveckling av instrument som kameror av olika slag, skriver universitetet i ett pressmeddelande. Teleskopet kommer även att användas i utbildningen av nya astronomer och det kommer också att regelbundet visas upp för allmänheten.

ALBANOVATELESKOPET ÄR resultatet av ett samarbete mellan institutionen för astronomi vid Stockholms universitet och forskargruppen i kemisk fysik vid KTH. Projektet har kunnat genomföras med hjälp av en donation från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Stiftelser får nya VD:ar

MADELENE SANDSTRÖM blir ny VD för KK-stiftelsen från 1 april. Sedan hösten 2003 har hon varit generaldirektör för Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) dit hon kom efter att ha varit vid generaldirektör för statliga Vinnova och kansli-chef för Medicinska forskningsrådet.
Madelene Sandström presenterade i mars 2008 den mycket uppmärksammade utredningen ”Utvärdering av myndighetsorganisation för forskningsfinansiering”, där hon föreslog en ny forsknings- och innovationsmyndighet (Universitetsläraren nr 6/2008).

VÅRDALSTIFTELSEN FÅR ny VD från 1 april. Det är Thorbjörn Larsson, idag direktor vid Ersta diakoni. Thorbjörn Larsson är 51 år och utbildad präst. I sin roll som direktor har han de senaste åtta åren haft det yttersta ansvaret för Ersta diakonis verksamheter inom sjukvård, social verksamhet, utbildning och forskning, skriver Vårdalstiftelsen i ett pressmeddelande.
Tjänsten innebär ett förordnande i sex år. Han säger i en kommentar:
– Det känns mycket stimulerande och angeläget att få arbeta med Vårdalstiftelsens uppdrag.

Högskoleneheten har fått ny chef

EINO ÖRNFELDT ÄR ny chef för Universitets- och högskoleenheten vid Utbildningsdepartementet. Han tillträdde 12 januari och kommer närmast från Internationella sekretariatet vid Utbildningsdepartementet, där han varit chef. Tidigare har han bland annat varit avdelningschef vid Militära underrättelsetjänsten, gruppansvarig vid Förvarsdepartementet och sekreterare i försvarsberedningen, enligt ett pressmeddelande från Utbildningsdepartementet.

Att forska är fysiskt

HUR SER BARN på sig själva som forskare? Det fick sammanlagt 3 000 barn i åldrarna 6–12 år göra i en teckningstävling i samband med Forskarfredag förra året.
– Det mest slående var att forskning för de flesta, oavsett ålder, betydde att göra någonting fysiskt, säger Lori Adams Chabay i ett pressmeddelande från Vetenskap & Allmänhet.
Hon är pedagogikforskare och idag lärare vid Child Development department på högskolan Foothill College i Kalifornien. Det är hon som mer ingående har analyserat 800 av de insända teckningarna.
Bilderna visade forskare som använder teleskop, förstoringsglas och mikroskop, liksom klättrande, krypande, simmande, mätande, körande och flygande forskare.
75 procent av barnen i åldern 10–12 år hade någon form av stereotyp aspekt i sina teckningar, till exempel skägg, glasögon eller labbrock. Det stämmer väl överens med andra undersökningar av barns syn på forskare, noterar VA.
– Stereotyperna lever kvar och kan spela en större roll än man tidigare förstått när det gäller ungas attityder till att bli forskare, enligt Lori Adams Chabay.

Ökat förtroende för forskare

Hela 78 procent har stort – eller mycket stort förtroende för forskare vid universitet och högskolor. Det är den högsta uppmätta siffran hittills, framhåller Vetenskap & Allmänhet (VA) i ett pressmeddelande om årets undersökning av allmänhetens förtroende för vetenskap och forskare. Undersökningen har gjorts varje år sedan 2002 i samarbete med opinionsföretaget Synovate.