Det är inte lika roligt som förr att skriva en lärobok

17 december, 2008

Tanken att bli läromedelsförfattare började gro när jag tittade på den ringa litteratur som då fanns inom mitt ämnesområde. Jag kände att jag ville skriva något som beskrev och berättade på ett nytt och mer engagerande sätt. Jag ville helt enkelt förmedla det jag själv brann så starkt för, säger universitetsadjunkt Torsten Jonsson som undervisar i datorvetenskap vid Högskolan i Gävle.
Han var drygt 40 år fyllda när han en dag för tio år sedan tog mod till sig och kontaktade ett läromedelsförlag:
– Jag hade i princip redan en beställning klar när jag grep mig an uppgiften, mitt självförtroende är nämligen inte det allra bästa så därför var den här ordningsföljden den rätta för mig.

Nöjd med upplagan
Första upplagan av hans kursbok Visual Basic kom ut år 2001 och såldes under de första åren i cirka 1 100 exemplar.
– Den svenska marknaden är liten, och jag var ganska nöjd med upplagans storlek då.

Obetydligt författararvode
Ett ämnesområde av det här slaget kräver upparbetning med korta intervaller och sådana har Torsten Jonsson gjort vid flera tillfällen, senast år 2006.
– Men med starkt sjunkande försäljningssiffror och ett obetydligt författararvode så känns det inte lika roligt längre.

LENA WIKSTRÖM