SULF har fått ny förbundsjurist

Den 17 mars börjar Carl Falck, 55, som universitetslärarnas nye förbundsjurist. Och det är en mycket erfaren expert på arbetsrätt och förhandlingsjuridik, som SULF-kansliet nu får som medarbetare. Bortsett från starten på Skolöverstyrelsen under slutet av 1970-talet har han tillbringat hela sitt yrkesverksamma juristliv i olika fackliga organisationer.

1 april, 2008

Det började i Saco-anslutna Skolledarförbundet 1980, för att 1986 glida över till TCO-sidan med Bankmannaförbundet (i dag Finansförbundet), SHSTF (i dag Vårdförbundet) och nu senast Lärarförbundet.
Det har blivit åtskilliga processer i Arbetsdomstolen genom åren. Där har han för övrigt fortfarande kvar ett pågående mål, som handlar om lärarnas arbetstider. En viktig fråga för lärarna, betonar han.
Men egentligen var det mer en slump att det blev just den arbetsrättsliga juridiken han kom att fastna för.
– Jag råkade ju läsa juridik under 1970-talet och en av de saker som kom med de nya arbetsrätten var att alla anställda skulle få fem timmars utbildning om MBL på betald arbetstid. Och jag var en av säkert många juridikstudenter som extraknäckte som MBL-utbildare under de åren, själv gjorde jag det via TBV, säger Carl Falck.

Medvetet vald karriär
Om slumpen styrde från början så är resten av karriären mera medvetet vald.
– Visst, arbetsrätten är en intressant del av juridiken, mindre abstrakt. Där finns alltid en anknytning till den enskilda människans villkor. När du jobbar som förbundsjurist handlar det ofta om att hjälpa medlemmar som råkat illa ut. En annan sak som fascinerar med arbetsrätten är att den hela tiden utvecklas och förändras.
På sjuttiotalet var det kollektiva lösningar som gällde. Nu har utvecklingen gått åt det andra hållet, med individuella lösningar och enskilda lönesamtal även inom den offentliga sektorn. MBL-förhandlingar har ersatts av
samverkansgrupper och fackets roll har utvecklats och förändrats. En spännande utveckling som med all säkerhet kommer att fortsätta, tror Carl Falck.
Det senaste decenniets enskilt största förändringsfaktor är naturligtvis Sveriges medlemskap i EU.
– Många är negativa till EU:s påverkan inom arbetsrätten, men jag tycker inte att vi kan se det så. Visserligen grundar sig EU:s lagstiftning på helt andra traditioner än de vi har i Sverige eller för den delen i Norden.
– Men i stället för att kritisera borde vi låta brytningen mellan det nordeuropeiska och den kontinentala synen på arbetsrätten berika vår diskussion även här i Sverige. Och jag är säker på att vi inte skulle ha kommit så långt inom till exempel vår egen diskrimineringslagstiftning om vi inte tvingats införa EU:s antidiskrimineringsdirektiv.

Spännande att börja
Att börja på SULF blir spännande tycker Carl Falck.
– Nya frågor att ta itu med och dessutom inom ett område där väldigt mycket händer just nu och annat ligger i stöpsleven. Högskolefrågorna och den högre utbildningen har alltmer hamnat i centrum av samhällsdebatten. Och det känns oerhört stimulerande att få vara med i det arbetet.
– Det känns som om universitets- och högskolevärlden står inför ett vägval. Antingen löser man problemen genom att gå rakt på sak eller också får man jobba med tes och antites och argumentera för och emot. Det handlar om ett grundläggande vägval för hur man ska se på universitetens och högskolornas roll. En urgammal diskussion.

Intresse för människor
Intresset för människor går också igen i Carl Falcks engagemang vid sidan av yrkesrollen. Han är sedan länge aktiv inom den Katolska kyrkan och sitter bland annat med i kyrkorådet i Heliga Trefaldighets församling hemma i Järfälla, utanför Stockholm.
Ett annat stort intresse är sport, som åskådare vill säga. Det är inte för inte han har årskort till favoritlaget i både fotboll och ishockey. Snart sätter fotbollsallsvenskan igång och då återfinns han säkrast på Råsunda åtminstone när AIK har hemmamatch.

GÖRAN STEN

Carl Falck, förbundsjurist.
Född och uppvuxen: i Västerås.
Utbildning: jur kand i Uppsala 1977.
Bor: sedan 1979 i Järfälla, norr om Stockholm.
Familj: hustrun Monica jurist på Finansdepartementet, fyra barn och två hundar (dvärgschnauzer).