Notiser

16 december, 2006

KI-professor blev prefekt vid Harvard
-Jag är 64 år och hade väl räknat med att trappa ner mitt yrkesliv något. Men så fick jag ett minst sagt omvälvande telefonsamtal från universitetsledningen i Boston. Jag känner mig mycket hedrad av förtroendet.
Det säger Hans-Olov Adami, professor vid Karolinska Institutet i ett KI-pressmeddelande om att han utsetts till prefekt för epidemiologiska institutionen vid amerikanska Harvard School of Public Health, ofta rankat som världens ledande universitet.
Hans-Olov Adami är en av förgrundsgestalterna inom svensk forskning när det gäller medicinsk epidemiologi. I januari lämnade han jobbet som prefekt för Institutionen för Medicinsk Epidemiologi och Biostatistik, MEB, vid Karolinska Institutet, en verksamhet som han under det senaste decenniet har byggt upp från grunden. Och så ringde telefonen …
Till saken hör att Hans-Olov Adami sedan 1992 har varit adjungerad professor vid Harvard School of Public Health, vilket bidragit till de goda relationerna mellan de båda universiteten. Parallellt med förordnandet kommer han att fortsätta forska vid KI.
– Jag kommer att pendla en gång i månaden mellan Stockholm och Boston, säger han.

Danshögskolan invigde nya lokaler
Omkring 150 inbjudna gäster kom till invigningen av Danshögskolans nya lokaler på Brinellvägen 58 vid Liljansskogen på Campus KTH i Stockholm. Den stora festen hölls 29 september och firades bland annat med en invigningsföreställning.
Huset på Brinellvägen är byggt 1966 för Maskinteknik inom KTH, men efter ombyggnaden har Danshögskolan nu bland annat kontorslokaler och bibliotek samt femton dansstudior.
Av dem är fyra stora på cirka 200 kvadratmeter och fem mellanstora och sex mindre. Samtliga, inklusive scenen på 350 kvadratmeter, har golvvärme.

Allt färre vill skriva högskoleprovet
I år var det tio procent färre som anmälde sig till höstens högskoleprov jämfört med förra året. Intresset för högskoleprovet minskade för tredje terminen i rad, trots att årskullarna blir större från år till år, noterar Högskoleverket i ett pressmeddelande.
– Det är dags att ta reda på vad nedgången beror på, säger Sigbrit Franke, chef för Högskoleverket.
Totalt hade 33875 personer anmält sig till provet den 21 oktober, vilket alltså är en minskning med tio procent jämfört med förra året då 37785 personer deltog.
Men intresset varierar. I Blekinge ökade antalet anmälda med 24 procent jämfört med 2005. I Jönköping däremot minskade antalet anmälda med 20 procent, vilket också är den största minskningen i landet

2,7 milj studerar utomlands
Allt fler studenter läser utomlands. År 2004 var det 2,7 miljoner studenter på högskolenivå som studerade i ett annat land än det egna. Det är en ökning med åtta procent jämfört med året innan. Detta enligt statistiken i OECD:s årliga översikt Education at a Glance.
Mer än 50 procent av studenterna finns i fyra länder: USA (22 procent), Storbritannien (11 procent), Tyskland (10 procent) och Frankrike (9 procent). I några länder är det mobila studenter som svarar för 20 procent eller mer av alla examina. Det gäller Australien, Kanada, Schweiz och Storbritannien.
Högskoleverkets internationella nyhetsbrev