Doktorandfrågor engagerar ny ombudsman på SULF

Den 5 september blir Camilla Carlsson ny ombudsman och förhandlare på SULF:s kansli i Stockholm. Hon har en bakgrund som doktorand vid KTH och KI och som ombudsman inom Civilingenjörsförbundet.

1 december, 2005

SULF känns naturligt för mig. Jag vill fördjupa mig i högskolefrågor och SULF är ett framåtsträvande förbund som både jobbar för enskilda medlemmar och aktivt gentemot politiker och näringsliv, säger Camilla Carlsson.
Hon är 29 år och kommer närmast från en tjänst som högskoleombudsman på Civilingenjörsförbundet, CF. Doktorandfrågorna ligger nära hennes hjärta eftersom hon själv är doktorand.
– Men i det stora perspektivet är den viktigaste frågan den om högskolans uppgift. Vad ska högskolorna göra i framtiden och hur ska man göra det?
Högskolan har ju expanderat mycket kraftigt, men får inte pengar som täcker expansionen. Det är inte på något sätt självklart hur lärosätena ska klara den situationen.
– Den stora frågan är hur högskolevärldens struktur ska se ut för att klara sin uppgift att utbilda så många med fortsatt hög kvalitet och samtidigt producera högkvalitativ forskning. Statsmakterna verkar inte ha tänkt igenom saken. Man kan inte öka antalet utbildningsplatser och doktorander utan att öka antalet lärare och handledare och samtidigt tro att kvaliteten blir densamma.
Camilla Carlsson är särskilt engagerad i frågan om hur det är möjligt att utbilda bra akademiker. Hon initierade och deltog i CF:s debatt i Almedalen i somras om det låga söktrycket till ingenjörsutbildningarna.
– Där var CF:s och min ståndpunkt att antalet utbildningsplatser för ingenjörer måste minskas för att bibehålla utbildningens kvalitet.
Universitetslärarnas situation bekymrar henne.
– Hur ska lärare och forskare få en dräglig arbetssituation? De har en mycket hög arbetsbelastning, som snarare ser ut att öka än att minska, och allt mer av forskarnas tid går åt till att dra in pengar. Det är en orimlig situation som väldigt tydligt ger återverkningar på enskilda anställda.
Att Camilla Carlsson sökt sig till SULF ligger helt i linje med hennes tidigare engagemang.

Från Flen till Stockholm
Redan när hon 1995 flyttade från Flen till Stockholm för att studera på KTH engagerade hon sig studentfackligt. Hon har arbetat i studentkåren, suttit i studienämnden och varit vice ordförande för doktorandsektionen vid KTH.
Hon blev klar civilingenjör i teknisk fysik år 2000 och började därefter doktorera i medicinsk teknik. Hennes doktorandprojekt är att ta fram ett övervakningsinstrument för att se hur bra hjärtat fungerar. En 0,36 mm tunn sensor förs via ljumsken in i ett blodkärl och matas vidare in i hjärtats vänstra kammare. Där känner sensorn av tryck och volym, som tillsammans ger ett mått på hur hjärtat pumpar.

Distansdoktorand
Camilla Carlsson är en så kallad distansdoktorand. Hon är antagen vid KTH, men har varit anställd av KI och verksam vid båda lärosätena. Men sitt fackliga arbete har hon bedrivit vid KTH.
– Jag har jobbat lokalfackligt på KTH och varit lokal förtroendeman för SACO och också varit doktorandrepresentant i SACO-styrelsen för KTH.
Under flera år arbetade Camilla Carlsson halvtid som ombudsman på CF, nästan uteslutande med doktorandfrågor. Hon har sedan 2002 en tekn lic men sedan dess har hennes övriga engagemang tagit mycket tid från doktorerandet. Förutom forskarstudierna och det fackliga arbetet har hon varit adjunkt på KI, undervisat och också kontinuerligt handlett examensarbeten.
Just nu går hennes mesta fritid åt till att studera ritningar och fundera på möblering. Hon och hennes sambo håller nämligen på att bygga ett hus i Täby.
– Det ska vara klart samtidigt som jag börjar på SULF.
Annars är Camillas stora intresse något så originellt som tårtdekorationer.
– Engelsk tårtdekoration är speciellt högtstående och när vi i somras var i England säger min sambo att jag köpte dekorationsredskap för alldeles för mycket pengar.
Hennes sambo och två ”bonusbarn” har blivit mycket förtjusta i chokladtårtor så det blir många sådana. Annars använder Camilla gärna engelsk sugarpaste, det är som marsipan men utan mandel och kan ätas av alla, och mycket bra att göra dekorationer av.
– Men innanmätet i tårtan ska vara svenskt med bär, frukt och mousser.
Camilla är också en flitig besökare hos Friskis &Svettis, vilket kanske kan behövas om ens andra stora fritidsintresse är tårtor.

PER-OLOF ELIASSON