Utbildad till arbetslöshet

Den 3 – 9 juli är det dags för Almedalsveckan i Visby. SULF arrangerar i år seminariet Forskarutbildad till arbetslöshet. En ny undersökning visar att arbetslösheten bland forskarutbildade ökar.

1 oktober, 2005

Presentationen vid SULF:s seminarium görs av Robert Andersson, ombudsman på SULF och Annika Blekemo, ordförande i Sveriges Doktorandförening som företräder över 6 000 doktorander inom SULF. Många av resultaten som offentliggörs vid seminariet har inte tidigare publicerats.
– SULF kommer att presentera nya siffror om arbetslösheten bland de forskarutbildade. Att arbetslösheten breder ut sig bland de högskoleutbildade har vi börjat vänja oss vid, men att även många forskarutbildade hamnar i arbetslöshet är mindre känt. Det är ett ekonomiskt slöseri för både individen och samhället, samt något att beakta för politikerna vid eventuellt beslut om att utöka forskarutbildningen, oavsett område. Samhället tjänar på att vi använder oss av dessa högkompetenta människor på ett adekvat sätt, vi måste hitta nya vägar, säger Annika Blekemo.
Vid seminariet redovisas siffror för kvinnor respektive män, för olika åldrar och för olika utbildningsinriktningar.
Undersökningen har gjorts av Thomas Ljunglöf, statistiker på SACO.
Jeanette Johansen kommer också att vara med vid seminariet. Hon doktorerade i medicin för fyra år sedan och tvingas hanka sig fram på stipendier.
– Jag tycker att det är jättebra att SULF uppmärksammar arbetslösheten bland forskarutbildade. Ju fler som pratar om det, desto större är sannolikheten att något görs, säger hon.

Ny mötesplats
Seminariet, som är gratis, är öppet för alla i mån av plats. Det hålls i Gotlandsstudenternas kårhus Rindi, den 6 juli klockan 10.00.
Alla aktiviteter inom SACO-forum äger i år rum i Rindi, närmaste granne med Almedalen.
Årets SACO-tema är: ”Vi har pusselbitarna – Ni bygger helheten”. Pusselbitarna kommer att synas på allt från programblad till kaffebiljetter. Bland SACO-forums seminarier kan man välja mellan SACO:s egna om akademiker som entreprenörer, CF om utbildningskvalitet, Sveriges Psykologförbund om psykologtillgång i primärvård, JUSEK om arbetslösa akademiker och arbetsförmedlingen, Sveriges läkarförbund: Klarar landstingen framtidens sjukvård? DIK om humanisters breddade arbetsmarknad.
Läs programmet i sin helhet på www.sulf.se under SULF i Almedalen.

Möta med- och motparter
– Almedalen är ett tillfälle att möta med och motparter för att i lite mera lugn och ro än vad som ges tillfälle till under övriga året vända och vrida på de gemensamma och olösta frågorna. Att detta kan ske är särskilt viktigt för de komplicerade och komplexa utbildnings- och forskningsfrågorna. Om SULF inte medverkade skulle forskningen, liksom den högre utbildningen, förbigås med tystnad i Almedalen, säger Göran Blomqvist, förbundsdirektör på SULF.
Det är de politiska partierna på Gotland som arrangerar Almedalsveckan och Gotlands kommun samordnar och informerar medierna och andra om arrangemangen. Det började med Olof Palme i slutet av 60-talet då socialdemokraterna på ön tog initiativet och bad honom att hålla ett tal i Almedalen. Från mitten av 90-talet har även andra aktörer förutom de politiska partierna valt att förlägga seminarier under Almedalsveckan.

ULRIKA HERSTEDT