Debatt

17 december, 2003

September, nya studenter, alltid trevliga att arbeta och vara tillsammans med. Men hur länge ska sveket mot dem få fortsätta, det vill säga hur länge till måste kurser och tentor göras allt enklare för att de ska klara sig och för att inte genom-strömningen ska bli så katastrofal att sveket blir uppenbart. (Lätt-rättade tentor, förvisso!)
Hur länge till ska allsköns andra potemkinkulisser få dölja en verklighet, endast lätt parodierad beträffande matematiken i skämttidningen Strix: ”Sju av fem underkänns”
• Hur länge till ska man kunna slöa sig genom gymnasiet och ändå få G?
• Hur länge till ska elever lära sig ”söka kunskap” utan att få?
• Hur länge till är ”kvalitetssäkring” bara ett patetiskt kvitto på kvalitetssänkning?
• Hur länge till ska vi behöva stå ut med det pinsamma svamlet om att studenter-na kan lika mycket som förr?
• Hur länge till skall man kunna komma in på vilken linje som helst utan att an-stränga sig?
• Hur länge till ska man få experimentera med gymnasiet?
• Hur länge till ska lärares status få vara så låg att man kan riskera kallas hora vid tillsägelse av någon slyngel?!
• Hur länge till ska man försöka lura i oss att inflytande på skåpmålning, Internet med egen laptop, korta pass (eller långa, det skiftar) och för säkerhets skull ännu mer pengar löser de grundläggande problemen?
• Hur länge till ska elever med problem få sättas i en skola utan krav på ordning?
• Hur länge till ska gymnasister tas på allvar när de talar om betygsstress och job-bar halvtid på ICA, förutom fotbollen, jazzbaletten, etcetera, etcetera?
• Hur länge till ska sociopsykologiskt dösnack få ersätta raka krav på gott upp-förande, närvaro och ordentligt arbete?
• Hur länge till ska skolan få ledas av drömmare, långt borta i en förlegad ideolo-gis djupsömn?
• Hur länge till…

ARNE SIKÖ