Debatt 20-02

20 december, 2002

Maarit Johnson, som forskar i personlighet och stress, känner sig träffad av min drapa i UL 17. Det begriper jag väl att alla som är proffs på olika typer av psykobabbel (se exempel nedan) känner sig träffade. Väl bekomme! Hon ”anar” sig dessutom till en påstådd ”viss stressprofil” hos mig, så här på avstånd. Hoppsan, det trodde jag att bara telepatiska hästpratare klarade av.
Men det gläder mig mycket att hon, som insatt i saken, anser att de övningar jag rackade ned på ”knappast är baserade på vetenskapliga grunder”. Minsann. I så fall kanske man kan tänka sig att just universiteten, som skall stå för forskning och undervisning på vetenskaplig grund, kan avstå från att använda tid och pengar till sådan goja?
Och – det var ju det som jag (och över 70 supporterbrevskrivare, hittills) är arg på – givetvis lägger hon skulden på den enskilde läraren. ”Det handlar om de[m] som kanske från början har attityder och även personlighetsgrund som gör de[m] mer sårbara”. Jaha, där ser man! Skäms alla ni utbrända, ni har fel attityder och fel personlighetsbakgrund. Ni borde aldrig ha blivit
universitetslärare! Maarit Johnsons ”mångåriga forskning” har nämligen ”gett för handen att de mest sårbara personlighetsdrag[en] och attityder[na] handlar just om brist på grundtillit och brist på avslappning”. Där fick ni! Varför litar och slappar ni inte, som normala människor?
Men med Maarit Johnsons tre timmars ”snigelterapi” (som är en ”genialisk idé” och ”borde införas på alla arbetsplatser”), kan förmodligen sådana defekter korrigeras. Eller med den ”utmärkta medicin” i form av ”regression med barnslig lek (libidobejakande)”, som kan bota bristen på grundtillit och avslappning och få den utbrände att likt en Lazarus, uppstånden från de döda och full av libido, ge sig i kast med samma arbetssituation som tidigare.
Alltså, en gång till: om ingen stressituation föreligger, blir inte folk utbrända eller drabbade, vare sig de har brister i grundtillit, attityder, libido eller vaffaen som helst. Framkallar man däremot en stressituation genom nedskärningar, nya administrativa uppgifter och tredubblat intag av studenter, då reagerar folk. Svaret på detta är inte snigelterapier eller libidobejakande barnlekar – det är tilldela universiteten de nödvändiga resurserna och därmed TA BORT STRESSEN!

SVERRE SJÖLANDER
PROFESSOR LINKÖPINGS UNIVERSITET