Nummer 13-02

13 december, 2002

ARBETSMILJÖN BELYSTES PÅ KAMPANJDAGEN: HÄLFTEN ÖVERVÄGER ATT BYTA JOBB

Hälften av de anställda inom högskolan har under det senaste året allvarligt övervägt att byta arbetsplats.
Det visar slutrapporten från Statistiska centralbyrån (SCB), som på uppdrag av den så kallade UH-gruppen, med representanter från både arbetsgivare och arbetstagare (SULF), har kartlagt arbetsmiljön i högskolan. Universitetsläraren har tidigare rapporterat om en delrapport från gruppen (nr 9 /2002).

Mest angelägna om att byta arbetsplats är forskarassistenterna/forskarna (57 procent). Därefter följer adjunkterna (52 procent), lektorerna (49 procent) och professorerna (38 procent).
Uppgifterna om arbetsmiljön var en del i SULF:s riksomfattande kampanj fredagen den 30 augusti med ett upprop till alla riksdagskandidater. Det var riktat till totalt 500 kandidater med krav på bättre villkor för högre utbildning och forskning.
I foldern ”En hållbar högskola?” samt en skrift på samma tema (SULF:s skriftserie nr XXV) bedömer SULF att det behövs ytterligare 8,5 miljarder kronor under den närmaste fyraårsperioden för att dels motverka urholkningen av resurserna sedan mitten av 1990-talet, dels höja ambitionsnivån ”för att Sverige ska förbli ett dynamiskt land i en kunskapsbaserad global ekonomi”.
I summan ingår bland annat 3 miljarder kronor för att höja takbeloppen inom grundutbildningsanslagen, 2 miljarder kronor för att garantera forskningsanknytningen av nuvarande grundutbildning vid samtliga lärosäten, samt 1 miljard för att alla som antas till forskarutbildning ska kunna erbjudas en doktorandanställning.

Lokala utfrågningar
På en del platser ordnade de lokala SULF-föreningarna utfrågningar av regionens politiker, på andra håll vidarebefordrades budskapet på andra sätt, vilket resulterade i både tv-inslag och tidningsartiklar. Också välkända politiker tog till sig budskapet och presenterade det på sitt sätt i artiklar och pressmeddelanden.

Andel av de anställda (i procent) vid olika högskolor/universitet som under det senaste året allvarligt övervägt att byta arbetsplats.

Högskola/universitet Procent

Blekinge tekniska högskola 52