PEDAGOGISK SKICKLIGHET OBÖNHÖRLIGT KRAV FÖR PROFESSORSTJÄNST

1 februari, 2002

Pedagogisk skicklighet ska väga lika tungt som vetenskaplig skicklighet när en professor anställs. Det är ett krav för anställning som funnits i flera år. Ändå dyker det fortfarande upp fall i Överklagandenämnden för högskolan, där sökande anser att den vetenskapliga skickligheten överskuggar bristen på pedagogisk skicklighet.

Väger inte upp
–Det ena kan inte uppväga det andra, säger Lars Bertil Jonberger, verksjurist och föredragande i nämnden.
Kravet på pedagogisk skicklighet för en professorstjänst har funnits i flera år.
Redan i Högskoleförordningen från år 1993 framgår det tydligt att ”den är behörig att anställas som professor inom annat än konstnärlig verksamhet som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet.”
Det gäller också vid befordran från lektor till professor.

Ett antal fall
Men trots att kraven funnits i flera år kommer det fall till Överklagandenämnden från sökande som anser att deras vetenskapliga skicklighet är så betydande att den väl väger upp bristande erfarenhet av pedagogiskt arbete. Det senaste året har nämnden fått tre sådana fall.
Med pedagogisk skicklighet menas bl a att handleda doktorander.
–Man ska ha handlett i princip två doktorander, säger Lars Bertil Jonberger.
Men det är ingen strikt gräns, tillägger han. Det kan finnas andra pedagogiska meriter som uppväger att en sökande bara har handlett en enda doktorand.
Han tror inte att det är bristande information som ligger bakom överklagandena.
–Det handlar mer om sökande som tycker att deras meriter är tillräckliga i alla fall.
–De har inte uppfattat nyansskillnaden, att den pedagogiska skickligheten idag är lika viktig som den vetenskapliga skickligheten.

EVA RÅDAHL

Nummer 3, 2024