Parallellt med satsningarna på centrumbildningar med mera har delar av forskningen flyttat ut från institutionerna. Det skriver forskarna Signe Jernberg och Josef Pallas som ser...
Ansvaret för studenters arbetsmiljö är otydligt. Det menar Colin Andersson, vice ordförande för...
Svenska lärosäten har länge värderat forskningsmeriter högre än pedagogiska meriter. Det är hög...
Lärosätenas grundläggande frihet om att självständigt definiera och sprida kunskap, försvaras ofta med...
Alla studenter behöver ges samma möjligheter att utveckla sitt skrivande. Att lära ut...
”Det handlar inte om att vi läser mindre, utan om att vi läser...
Lärarutbildningen behöver ge mer kunskap i att undervisa i värdegrundsfrågor – inte mindre....
Forskaren Lisa Dessborn bekymras över den upplevda svårigheten att publicera. Vilka artiklar har aldrig blivit accepterade av tidskrifter, och vilka studier har aldrig gjorts för...
Det behövs en ökad kunskap och medvetenhet bland lärosätenas styrelser och rektorer om hur situationen för jämställt ledarskap ser ut i olika länder och hur...
Att akademin och offentligheten glider ifrån varandra är skadligt för både forskningen och demokratin. Arbetsgivare behöver därför uppvärdera ”den tredje uppgiften” och göra den meriterande....
Studenternas tilltagande ovilja att läsa och köpa kurslitteratur är oroande på flera sätt. Utbildningarna riskerar att urvattnas och kunskapsnivån i samhället riskerar att sjunka. Dessutom...
Kulturell bildning utgör kärnan i akademin. Vid Stockholms universitet är den nu i fara i och med den eventuella nedläggningen av de praktiska estetiska ämnena...
Syftet med debattinlägget var inte att ge en helhetsbild av nedläggningsförslaget av den estetiska avdelningen vid Stockholms universitet. Det var att visa på hur bristande...
Att Stockholms universitetet skulle vara på väg att ta bort de estetiska och konstnärliga delarna av lärarutbildningen stämmer inte. Det skriver dekanerna Stefan Helgesson och...