Provanställd i tio år villkor för många konstnärliga lärare

Konstutbildningarna vid svenska högskolor kan anställa i upp till tio år med begränsad anställningstrygghet.
– Anställningsformen är en toxisk konstruktion som inte bara skadar de anställda utan också lärosätena, säger konstnären och forskaren Benj Gerdes.

Kungl. Konsthögskolan (på bilden), Konstfack, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och Stockholms konstnärliga högskola har alla möjlighet att enligt högskoleförordningen ha tidsbegränsat anställda i upp till tio år.

Benj Gerdes har själv drabbats av systemet med tidsbegränsade konstnärliga anställningar. Han är konstnär, författare och forskare med en lång och välrenommerad karriär inom de olika fälten, främst i USA.
– När Donald Trump tillträtt som president var jag ivrig att utforska ett land som Sverige som hade rykte om goda forsknings- och anställningsförhållanden. Jag hade personliga kontakter och det fanns ett professionellt intresse för mitt arbete, säger han.

Benj Gerdes

Konstnär och forskare

2019 blev han inbjuden att undervisa vid Kungliga Konsthögskolan, KKH. Där forskade han och ledde en så kallad professorgrupp inom bildkonst och rörlig bild.

Vad ingen berättat för honom var att hans anställning enligt paragrafen högskoleförordningen 4 kapitlet §10 (tidsbegränsad anställning i högst fem år med möjlig förlängning i fem år) innebar begränsad anställningstrygghet.
– Systemet med fem plus fem år är bara toppen på ett isberg. Femårsperioderna delar man upp i en rad kortare anställningar och man har också många deltider. Dessutom använder man systemet för att spara pengar, ersätter en heltid med deltid, en lektor med en adjunkt, en professor med en lektor, säger han.

Anställningen förlängdes tre gånger och avslutades 2023. Arbetsgivaren hade valt att utlysa en tjänst som professor inom området vilken tillföll en annan sökande. Benj Gerdes överklagade men fick avslag. Eftersom han varit anställd enligt HF 4 kapitlet §10 hade han ingen företrädesrätt.
– Jag blev väldigt kränkt. Jag anställdes från utlandet och känner att min naivitet om svensk arbetsrätt utnyttjades av arbetsgivaren.

Vid KKH drev Benj Gerdes ett forskningsprojekt med 4,5 miljoner i finansiering av Vetenskapsrådet. Efter att lektorstjänsten upphört anställdes han hösten 2023 som forskare på KKH men valde efter en kort tid att ta med sig forskningsprojektet till Institutet för framtidsstudier där han nu är verksam som konstnärlig forskare.

Han menar att systemet fem plus fem år är destruktivt.
– Anställningsformen är en toxisk konstruktion som inte bara skadar de anställda utan också lärosätena. De skjuter sig själva i foten, säger Benj Gerdes.

Dessutom är det skadligt för forskningskvaliteten.
– En längre karriär som forskare inom konsten blir omöjlig när högskolorna anställer enligt fem plus fem.

Benj Gerdes anser också att fem plus femsystemet bygger på en gammal mästare-lärling-modell som i många fall inte passar nuvarande undervisning.
– Arbetet på en institution innehåller mycket mer, läroplansutveckling, bygga nya program, rekrytering av lärare, studentrekrytering, mycket kompetens måste byggas upp för att förstå hur man effektivt gör dessa saker, säger Benj Gerdes.

Anställning på konstnärlig grund enligt HF 4 kapitlet § 10 används på olika sätt vid olika konstnärliga utbildningar, gemensamt för dem är en hög andel tidsbegränsat anställda och många deltider.
Den här sortens tidsbegränsade anställningar beskrivs ofta som ett sätt att kontinuerligt förnya verksamheten vid de konstnärliga utbildningarna.

Men systemet är mycket kritiserat. I en debattartikel i Svenska Dagbladet 8 juni 2022 kallar åtta olika organisationer, bland dem SULF, förordningen för en tioårig provanställning.

Debattörerna menar att de konstnärliga högskolorna missbrukar regeln för att inte behöva tillsvidareanställa lärare som år efter år utför en stor del av utbildningen vid högskolorna.

Allt för att undvika huvudregeln på arbetsmarknaden – tillsvidareanställning.
– De som anställs enligt den här paragrafen är en ganska liten grupp av alla lärare i högskolan. Kanske är det därför som man från politikernas sida inte tycker att man behöver göra någonting åt det, säger SULF:s ombudsman Anna Ekenberg.

Anna Ekenberg

Ombudsman, SULF

Hon menar att systemet går ut över de anställda. Lärarna anställda enligt den här förordningen har väldigt osäkra anställningar, fast mycket längre än vanliga visstidsanställningar.
– Anställningsformen medför stora problem. De som har de här anställningarna kan ju till exempel inte få lån om de ska köpa en bostad. Ibland avslutas deras anställning när de är över 50-årsåldern och då kan det vara svårt att få en ny anställning. Så det kan bli en karriärmässig fälla för dem.

Eftersom lärarna ofta har anställning på deltid, kanske 50 procent eller mindre, och ofta har sin konstnärliga verksamhet som frilansande egenföretagare kan det också bli problem med a-kassan när deras anställning avslutas.

Åsa Andersson, forskningshandläggare, huvudskyddsombud och sekreterare i styrelsen för Saco-S vid KKH menar att systemet främst drabbar adjunkter.
– Den lokala Saco-S-föreningen tar emot flest synpunkter inom lärarkategorin adjunkter. De har ett ganska lågt löneläge och arbetsuppgifterna är främst undervisning och ansvar för verkstäder. De har numera ingen forskningstid även om de har kompetensutveckling i tjänsten. Dessutom har internt sökbara konstnärliga forsknings- och utvecklingsmedel dragits tillbaka. Det gör att de får svårt att meritera sig för andra jobb.

Åsa Andersson

Sekreterare i styrelsen, Saco-S vid KKH

Hon menar att de tidsbegränsade anställningarna är negativa även för verksamheten.
– Som adjunkt har man ofta ett verkstadsansvar för ett visst område. Det tar tid att bygga upp en sådan verkstad. När det ska rekryteras någon ny blir det ett energitapp för det tar tid innan alla kommer in i nya rutiner.

Åsa Andersson påpekar att kanske är en förändring på gång vid KKH. Facket och arbetsgivaren har inlett en dialog om den här typen av anställningar.

Rickard Stöhr, HR-chef vid KKH, säger att man ser HF 4 kapitlet §10 som en möjlighet och påpekar att systemet används generellt på de konstnärliga högskolorna.
– Fördelen för oss som arbetsgivare och lärosäte är att ha möjligheten att över tid både uppdatera och förändra kompetens.

Alternativet skulle vara uppsägningar, menar Richard Stöhr.
– I en annan typ av verksamhet skulle man ju behöva säga upp och varsla om man såg att den här kompetensen har vi ingen användning för längre.
– Sen är det klart att vi som arbetsgivare också kan se att det tar en hel del resurser. Det blir ju fler rekryteringar helt enkelt. Och fler introduktioner och fler överlappningar, säger Rickard Stöhr.

Vad säger lagen om anställningar?

Enligt 4 kapitlet § 10 i högskoleförordningen kan lärosäten tidsbegränsat anställa lärare inom konstnärliga verksamheter i fem år som kan förlängas i ytterligare fem – utan att anställningen ger rätt till tillsvidare­anställning.

Universitetsläraren utformas enligt journalistiska principer och följer mediebranschens publicitets- och yrkesetiska regler. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, fackförbundet SULF.
Ämnen i artikeln:
Dela:
Debatt och krönikor

MarieLouise Samuelsson

MarieLouise Samuelsson-kronika

Skicka din debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se

Senaste numret
Tidningsarkiv