Malmö universitet är ett nyskapande, urbant och internationellt lärosäte som tack vare engagerade och erfarna medarbetare bidrar till samhällsutveckling. Hos oss arbetar lärare, forskare och andra medarbetare med olika kompetenser tillsammans för att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet. Alla yrkeskategorier och roller är viktiga. Du är välkommen att söka jobb hos oss! Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på Malmö universitet
Stockholms universitet bedriver internationellt framstående forskning med stor bredd inom naturvetenskaperna, humaniora, samhällsvetenskap och juridik. Vi ger utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå för 40 000 studenter och 1 300 doktorander. Vi har 5 500 anställda och bedriver en omfattande samverkan med omvärlden. Vi söker en prorektor som tillsammans med rektor ska leda arbetet med att utveckla universitetets forskning och utbildning mot högsta kvalitet och som ska värna kollegialt beslutsfattande, den akademiska friheten och lärosätets autonomi.
Ta chansen att bli doktorand på Mälardalens universitet och bidra till en bättre och mer hållbar framtid. Nu söker vi doktorander i matematikdidaktik som ska bedriva eget forskningsprojekt och studier. Läs mer om vårt erbjudande och välkommen med din ansökan.
The Danish School of Education (DPU) at the Faculty of Arts, Aarhus University, invites applications for a combined position as an associate professor in lifelong learning (50%) and national coordinator for the Nordic Network for Lifelong Learning (NLL) (50%). Our new colleague will be employed at the Department of Education Studies.
Vill du gå en forskarutbildning med stöd av kompetenta och trevliga kollegor i en internationell miljö? Letar du efter en arbetsgivare som investerar i hållbart medarbetarskap och erbjuder säkra, gynnsamma arbetsförhållanden? Vi välkomnar dig att ansöka om en doktorandtjänst vid Uppsala universitet.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat om metoder och arbetssätt i undervisningen och att finansiera praktiknära skolforskning. Målgruppen för institutets verksamhet är förskollärare och lärare samt andra verksamma i förskolan, skolan och vuxenutbildningen.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat om metoder och arbetssätt i undervisningen och att finansiera praktiknära skolforskning. Målgruppen för institutets verksamhet är förskollärare och lärare samt andra verksamma i förskolan, skolan och vuxenutbildningen. På institutet är vi i dag 22 medarbetare, varav drygt hälften är disputerade forskare.
Vid Fakulteten för lärarutbildning bedrivs forskning och utbildning inom ett brett fält av områden relevanta för skolverksamhet och lärarutbildning, från grundutbildningar med olika inriktning till master- och forskarutbildning i pedagogiskt arbete. Vid sidan av fakultetens forskningsmiljöer finns vid HKR forskningsplattformen Lärande i samverkan vars syfte är att utifrån praktiknära och verksamhetsrelevant forskning bidra till att utveckla undervisningen i skola och förskola.
Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss!
Högskolan för lärande och kommunikation Avdelningen för kommunikation och beteendevetenskaper rymmer ämnena medie- och kommunikationsvetenskap och psykologi. Inom medie- och kommunikationsvetenskap finns utbildningarna Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet (kandidat), Sustainable Communication (internationella magister- och masterprogram) samt forskarutbildning. Programutveckling pågår och syftet är att lansera ett systerprogram på kandidatnivå inom ämnet under 2026.
Forskarutbildade lärare i verksamheten bidrar till att möjliggöra en skola på vetenskaplig grund. Dels ökar möjligheterna att bedriva skol- och undervisningsutveckling liksom systematiskt kvalitetsarbete, dels innebär det professionsutveckling och kvalificering för lektorsuppdrag och arbete inom ramen för övningsskoleverksamhet. Skolor och förskolor med forskarutbildad personal kommer att vara redo för en framtid där praktiknära forskning utgör en del av en lärares vardag.