Nätverka till ett nytt jobb – om du vill lämna akademin

Som doktorand eller ung forskare är man fokuserad på sitt projekt och glömmer kanske bort det som anses så viktigt utanför den akademiska världen – att nätverka. Kontaktnät är viktiga för kunskapsutbyten och för framtida möjligheter att hitta jobb.

Fick du en baguette med kycklingcurry eller skagenröra sist du var på en träff för nätverkande? Man kan undra om det finns en tanke bakom att servera förtäring som ger kletiga fingrar på nätverksträffar, det sammansvetsar deltagarna när de tar varandra i hand.
Det finns organiserade nätverk, som man kan vara medlem i, men att ta en spontan fika med en ny bekantskap räknas också till nätverkandet. Kanske begreppet ”nätverk” är ett modeord som egentligen betyder vanliga relationer mellan människor.

Även om det inom universitet och högskola ska vara strikt meritokratiskt så kan man ändå ana att ”de rätta kontakterna” har viss betydelse. Och vill man lämna den akademiska världen, då blir vikten av ett kontaktnät ännu mer uppenbar.
Olle Åberg är rådgivare på Trygg­hetsstiftelsen, organisationen som hjälper statsanställda att hitta nytt jobb i samband med uppsägningar. Han träffar många med forskarbakgrund som ska leta sig ut utanför akademin.
– De flesta disputerade som kommer till oss, som ska lämna akademin, har ofta få arbetsgivarkontakter utanför universitetet. Man underskattar ofta att det är viktigt med nätverk, och att nätverket kan ge väldigt mycket både vad gäller kunskaper och i samband med att man ska byta jobb. Det har stor betydelse hur många och hur bra kontakter man har, säger han.

Olle Åberg berättar att cirka 70 procent av alla lediga jobb inte annonseras ut.
– Bara en tredjedel av de platser som finns tillgängliga är synliga i platsannonser. Den statistiken har sett likadan ut under många år. För att hitta de ytterligare två tredjedelarna av jobben behöver man nätverka på många olika sätt. Det kan handla om allt ifrån att hålla kontakter med före detta kollegor och studiekamrater, till att vara aktiv på Linkedin.

Det här med att ta nya kontakter kan vara jobbigt och svårt. Det kan ta emot att lyfta en telefonlur. För andra känns det enkelt och självklart.
– Närmare 2 000 personer med forskarutbildning kommer till oss per år. När Trygghetsstiftelsen ordnar seminarier kring att söka jobb, är syftet ofta delvis att deltagarna ska nätverka med varandra och peppa varandra, säger Olle Åberg.

Text: Lisa Beste

Nätverkstips till unga forskare och doktorander

1. Håll kontakt med före detta kursare och kollegor som gett sig ut i arbetslivet utanför akademin.
  2. Om du har möjlighet, åk på konferenser och presentera din forskning. Där kan du knyta viktiga kontakter inför framtiden.
  3. Det är oftast lättare att ta kontakt med någon om man kan referera till en tredje person. ”X tipsade mig att kontakta dig.”
  4. Ett knep när man ska ta en första kontakt med en person, är att först skicka ett mejl som man sedan kan referera till i ett telefonsamtal.
  5. Bara man sätter igång att nätverka aktivt så blir det som att spinna en väv och skapa ringar på vattnet.

Källa: Olle Åberg