Tema: Metod/Digitalisering

Den 17 mars 2020 uppmanade regeringen lärosätena i Sverige att övergå till distansundervisning för att minska smittspridningen av det nya coronaviruset.
Men hur går man till väga rent praktiskt? Som inspiration och vägledning återpublicerar vi nu metodartiklar i ämnet digitalisering av högre utbildning.

Skapa mer mingel på digitala mötesplatser

Metod Digitala möten skapar inte bara nya möjligheter utan är också nödvändiga för att minska universitetens klimatpåverkan. Men vad kan man göra för att få till den mer sociala dimensionen som fysiska möten har?

Så kan du höja kvaliteten på din undervisningsvideo

Metod Det behöver inte vara krångligt att göra bra undervisningsvideor, menar Jonas Thorén på KTH. Han har ett antal tumregler som underlättar att komma igång. Utgångspunkten är kvalitet i medieteknik, tillgänglighet och engagemang.

Knyt samman världen i ett digitalt klassrum

Metod Genom digitala klassrum samarbetar en kurs vid Högskolan Dalarna med universitet i Finland och Lettland. De digitala gruppdiskussionerna ger perspektiv och lärdomar för både studenter och lärare.

Så tar du in världen i din undervisning

Metod Internationalisering handlar inte bara om fysisk mobilitet. Med enkla medel kan undervisningen på hemmaplan skapa möten med utländska lärosäten, föreläsare, studenter och perspektiv.

Webbaserade symposier utan gränser för tid och rum

Metod Många lärosäten lägger nu mer av sin verksamhet digitalt, som konsekvens av coronaviruset. Una Cunningham, professor i språkdidaktik vid Stockholms universitet, tipsar om de icke tidsbundna symposier som hon ordnar på webben varje år.
– De är så enkla att skapa att fler borde göra det, säger hon.