Coronavåren

Något som ingen trodde kunde inträffa hände i våras. Hela den högre utbildningen gick i princip från en dag till en annan över till digital distansundervisning. Och kanske ännu mer förvånande, det blev inte kaos och katastrof. Denna sektor, som brukar anses trögrörlig, lyckades genomföra omställningen och ge studenterna en fungerande undervisning. Men det hade ett pris, lärare i frontlinjen ansträngde sig över utmattningens gräns.

Universitet och högskolor klarade omställningen

Utbildning Över förväntan. Det är den sammanfattande bedömningen av vårterminens omställning från ett stort antal lärosäten som Universitetsläraren varit i kontakt med.

Svårigheter visar sig på ett antal områden

Arbetsmiljö Allt gick inte som på räls vid omställningen. En rad frågor bekymrar lärosätena, som fusk vid tentamina, arbetsbelastning, studenter som lider av ensamheten och en eventuellt försämrad undervisning. Det finns en oro att inte alla lärare lyckats lika bra med distansundervisningen.

Lojala universitets­lärare drog det tyngsta lasset

Arbetsmiljö Ansvaret för att undervisningen fungerar faller i sista hand på den enskilda läraren. Lärare som hade sin undervisning förlagd i slutet av våren kunde därför belastas hårt. Det vittnar två lärare om för Universitetsläraren.