”Vi har inte antytt att regeringen bör tillsätta Nobelpristagare”

Forska!Sverige svarar MarieLouise Samuelsson

12 oktober, 2022
Anna Nilsson Vindefjärd

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

Det är med stor förvåning som vi tar del av MarieLouise Samuelssons senaste krönika om vårt brev till Ulf Kristersson. Av innehållet att döma har hon gravt feltolkat både innehåll och syfte med vår påminnelse till Moderaternas partiledare.

I slutet av september skrev vi ett brev till Moderaternas partiledare Ulf Kristersson där vi tillsammans med representanter från akademi, vård, näringsliv, professions-, patient- och andra intresseorganisationer skickar en vänlig påminnelse om vikten av att tillsätta en minister för högre utbildning och forskning med lämplig bakgrund och expertis inom området.

Vi har inte på något sätt antytt att vi anser att den kommande regeringen bör tillsätta en tidigare Nobelpristagare eller någon, som MarieLouise Samuelsson uttrycker det, ”från vitrocksmaffian”. Att bygga en hel krönika på en grov feltolkning utan att ens dubbelkolla fakta är, minst sagt, beklagligt.

Generalsekreterare, Forska!Sverige

Svar från MarieLouise Samuelsson: Krönikan handlar om generella förväntningar

Anna Nilsson Vindefjärd

Vad tycker du? Skicka in din replik eller debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se