Chalmers rektor fick störst löneökning

Lärosätenas rektorer fick mellan 1,7 och 2,2 procent i löneökning. Undantaget är Chalmers rektor Stefan Bengtsson vars lön ökade med 8,5 procent jämfört med 2021, eftersom han också fick ett nytt förordnande.

16 juni, 2022
Linus Hellerstedt
Mest av samtliga rektorer tjänar Handelshögskolans rektor Lars Strannegård (till vänster), som har en månadslön på 235 620 kronor. Han följs i tur och ordning av Stefan Bengtsson vid Chalmers, Ole Petter Ottersen vid Karolinska institutet och Agneta Marell, rektor vid Högskolan i Jönköping.

Från 1 januari 2022 har Chalmers rektor Stefan Bengtsson en månadslön på 205 200 kronor. Jämfört med motsvarande tidpunkt 2021, är det en löneökning med 8,5 procent.

I augusti 2021 fick Stefan Bengtsson först ett nytt treårigt förordnande, vilket innebar att hans lön gick från 189 100 kronor i månaden till 200 000 kronor, motsvarande 5,8 procent i löneförhöjning.

Fick två löneförhöjningar
När det sedan var dags för ordinarie lönerevision blev hans nya månadslön för 2022 alltså 205 200 kronor, vilket innebär en löneökning med ytterligare 2,6 procent.
”Villkoren i detta avtal samt det faktum att Stefan Bengtsson förutom att vara rektor också är högskolans vd är utgångspunkter för den aktuella lönebilden. Styrelsen och högskolan har inga ytterligare kommentarer i frågan”, skriver Chalmers pressavdelning i ett mejl till Universitetsläraren.

Stefan Bengtsson är just nu den rektor inom akademin som tjänar näst mest, och en av två som har en lön överstigande 200 000 kronor i månaden.

Från fackets sida stöttade man omförordnandet av rektor, säger Peter Hellqvist, ordförande för Saco-S vid Chalmers.
– Vi tycker att Stefan Bengtsson har gjort ett bra jobb för Chalmers och att vi i facket har en bra dialog med honom.

Peter Hellqvist, ordförande Saco-S vid Chalmers.

Facket: ”Medlemmarna fick för lite”
Vad det gäller storleken på Stefan Bengtssons löneökning har han inga synpunkter, men påpekar att medlemmarna fick i snitt 2,6 procent i löneökning under motsvarande period. Fackets inställning är att det är för lågt, med tanke på rådande inflationstakt och prisutvecklingen på varor och tjänster just nu.

Peter Hellqvist framhåller dock att även Saco-S medlemmar, precis som rektor, har möjlighet att få en högre lön om de får en ny tjänst.
– Man kan väl säga som så att vi vill pressa upp lönerna överlag, och Stefans högre löneutveckling ser vi som ett exempel på att våra medlemmar borde få mer. Vi har genomgått rationaliseringar och besparingar de senaste åren så många är verkligen värda en bättre löneutveckling.

Han tjänar mest
Lars Strannegård, rektor vid Handelshögskolan i Stockholm, tjänar mest av samtliga rektorer inom akademin. Hans nya månadslön är 235 620 kronor, vilket är en löneökning med 2 procent. Lars Strannegård har toppat listan de senaste åren, när Universitetsläraren skrivit om rektorernas löneläge tidigare.

På tredje plats hamnar Ole Petter Ottersen, rektor vid Karolinska institutet, som har en månadslön på 147 800 kronor, vilket betyder att han fick en löneökning med 1,7 procent.

Första kvinna på listan är Agneta Marell, rektor vid Högskolan i Jönköping, som tjänar 142 800 kronor i månaden efter en löneökning på 2 procent. Hon har den fjärde högsta lönen av samtliga rektorer.

De tjänar sämst
Samtidigt som de privatdrivna högskolorna hamnar i toppen av listan, landar konstnärliga lärosäten i botten.

Konstfacks rektor Maria Lantz tjänar 100 600 kronor, Kungliga Musikhögskolans Helena Wessman 100 000 kronor och Kungliga Konsthögskolans rektor Sara Arrhenius 98 300 kronor.

Den sistnämnde är numera alltså den enda rektor som tjänar under 100 000 kronor i månaden.

Linus Hellerstedt