Hot om avrättning av Ahmadreza Djalali ska tas på allvar

Hotet om att Ahmadreza Djalali, svensk-iransk forskare i katastrofmedicin, ska avrättas i Iran måste tas på allvar. Det säger KI:s rektor Ole Petter Ottersen till Universitetsläraren.

12 maj, 2022
Linus Hellerstedt
Ahmadreza Djalali.

Förra veckan rapporterade den iranska nyhetsbyrån ISNA att Ahmadreza Djalali ska avrättas i Iran innan den 21 maj. Den 10 maj uppgav Reuters att Irans juridiske talesperson Zabibollah Khodaian har meddelat att dödsdomen kommer att fullföljas, men utan att nämna ett datum.

Ahmadreza Djalali. Foto: Privat

Pressar Sverige
Avrättningen aviserades samma vecka som en rättegång avslutades i Sverige mot en iransk man anklagad för folkrättsbrott för sin delaktighet i massavrättningar i Iran 1988. Iran har även framfört protester över rättegången mot den iranska mannen till den svenska ambassadören i Teheran. Sannolikt använder Iran Ahmadreza Djalali för att sätta press på Sverige i det fallet, menar bland andra Ole Petter Ottersen, rektor vid Karolinska institutet, KI.

I en skriftlig kommentar till Universitetsläraren uppger han att uppgifterna om verkställandet av Ahmadreza Djalalis dödsdom bör tas på mycket stort allvar.
”Det framgår av sammanhanget att Iran använder Ahmadreza Djalali som en bricka i ett spel som handlar om landets konflikter och motsättningar med omvärlden. Det är oerhört cyniskt och hänsynslöst att utnyttja en enskild människa på det sättet”, skriver Ole Petter Ottersen.

Nätverk för att fria
Han och KI har nu ökat sina aktiviteter i nationella och internationella nätverk för att få Ahmadreza Djalali fri.
”Det är viktigt att skapa ett internationellt tryck på regimen i Iran. Ju fler som aktiverar sig för att stoppa avrättningen och få Ahmadreza Djalali fri, desto större är chansen att vi faktiskt lyckas”, skriver han och fortsätter:

”Om dödsdomen skulle verkställas så är det ett oerhört övergrepp inte bara mot Ahmadreza Djalali själv och hans familj, utan också ett våldsamt angrepp mot akademisk frihet, demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.”

UD agerar
Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF, har gjort ett uttalande till stöd för Ahmadreza Djalali tillsammans med sina systerorganisationer i European University Association. På sitt presidiemöte den 12 maj kan SUHF också komma att besluta om ytterligare stödåtgärder.

SULF har i ett uttalande om Ahmadreza Djalali krävt att ”svenska UD med utrikesminister Ann Linde agerar kraftfullt och gör allt i sin makt för att få honom frisläppt”.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) säger till Universitetsläraren att regeringen agerar aktivt i fallet.
– Regeringen, precis som Europeiska unionen, fördömer användningen av dödstraff. Regeringen och UD jobbar också för att få besöka Ahmadreza Djalali, inte minst av medicinska skäl.

Lider av hälsoproblem
Ahmadreza Djalali har fått sitt avrättningsdatum uppskjutet tidigare, men som Universitetsläraren har berättat lider han av svåra hälsoproblem i fängelset och det finns en oro för att han ändå kan dö där om han inte släpps fri snart och får tillgång till ordentligt vård.

Ahmadreza Djalali fängslades för sex år sedan under ett akademiskt besök i Iran. Han jobbade då som forskare i katastrofmedicin efter att ha disputerat vid Karolinska institutet och bodde i Sverige med sin fru och sina två barn. Han dömdes sedan till döden för spioneri, efter framtvingade erkännanden och vad som bäst kan beskrivas som en skenrättegång.

Linus Hellerstedt

FAKTA. Mer om Ahmadreza Djalali

Läs Universitetslärarens fördjupande reportage om Ahmadreza Djalali och kampen för hans frigivande.