Ny podd spanar på högskolan

Hallå där Klara Bolander Laksov, professor i högskole­pedagogik vid Stockholms universitet och en av grundarna av podden Högskole­pedagogisk spaning.

22 mars, 2022
Kajsa Skarsgård

Varför startade ni den här podden förra året?
– Vi tyckte att det saknades en podd där olika personer som jobbar med undervisning och lärande, både på lärar- och ledarskapsnivå, kan prata med varandra fördjupat och fundera över framtiden.

I varje avsnitt får några personer göra varsin spaning på området. Varför det upplägget?
– Vi har inspirerats av Spanarna i P1. Sedan har vi väl själva suttit och lyssnat på paneler med gäster på konferenser och tycker att det är trevligt att man kan sätta ihop folk från olika perspektiv för att diskutera en specifik fråga. Det är basen i programmet.

Vilka frågor vill du ta upp framöver?
– Just nu är det kanske intressant med hybridundervisning. Ett annat område jag vurmar för är att skapa samarbeten mellan lärare och studenter för pedagogisk utveckling. Internationellt är det en väldigt stark trend, men som kanske inte fått mycket utrymme i Sverige ännu. Ytterligare ett område är hur man kan skapa bra möjligheter för studenterna att få ihop teori och praktik, och spänningsfältet mellan bildning och användbarhet.

Vilka är målgruppen?
– Folk som är verksamma inom universitet och högskolor, men också politiker, opinionsbildare, studenter. Folk som bryr sig om vad som händer inom högre utbildning i Sverige.

Kajsa Skarsgård