”Man vet inte vilka skämt som går hem via Zoom”

Oskar MacGregor fick pris av Studentkåren i Skövde för sitt sätt att skapa levande och konkret distans­undervisning. Men han vet inte riktigt vad det är han har gjort.

12 oktober, 2021
Linus Hellerstedt
Oskar MacGregor har jobbat från sitt vardagsrum sedan pandemin bröt ut. Han tror att hans bakgrund inom musiken och erfarenheter av att ha stått på scen inför publik underlättar när han skapar sina föreläsningar.

Att föreläsa via Zoom är att föreläsa ut i tomma intet, säger Oskar MacGregor.
– Studenterna har ofta både ljud och kamera avstängt och man vet inte riktigt vad som fungerar eller vilka skämt som går hem.
Efter att ha föreläst från sin soffa sedan i mars förra året fick Oskar MacGregor nyligen ta emot Guldäpplet från studentkåren vid Högskolan i Skövde, där han är lektor i kognitiv neurovetenskap.

Levande och konkret
Kåren motiverar priset med att han har skapat en välkomnande och avslappnad miljö, och att hans undervisning sticker ut som levande och konkret.
– Jag är jätteglad och ödmjuk över sådan feedback. Men hur man återskapar det vet jag inte exakt, det hjälper nog att jag är oerhört intresserad av det som jag undervisar om.

Han beskriver hur han försöker hålla en relativt hög energinivå under föreläsningar.
– Sedan försöker jag också att hålla koll på vad som funkar och inte. Dessutom tycker jag ju att det är extremt roligt att undervisa, så det hoppas jag smittar av sig.

Doktorerat på dopning
Oskar MacGregor har sin akademiska utbildningsbakgrund inom filosofi och psykologi i Storbritannien och i Sverige. Hans doktorsavhandling handlar om antidopningssystemet för elitidrottare. Specifikt om hur de i princip kan testas för dopning när som helst och därför behöver rapportera in var de befinner sig.
– Systemet har både etiska och juridiska problem. Det är skumt att sätta sådan press på elitidrottare men inte på läkare eller piloter, som man kan argumentera för att de har mycket mer ansvar gentemot andra än vad elitidrottare har.

Hans nuvarande forskning är grund­läggande och handlar om elektro­fysiologi, där han bland annat försöker kartlägga hur den mänskliga hjärnan reagerar när man får en uppgift och råkar göra fel.

Linus Hellerstedt

Oskar MacGregor är lektor i kognitiv neurovetenskap vid Högskolan i Skövde. Han är småbarnsförälder just nu men när det finns tid över för fritid ägnar han sig gärna åt att komponera och arrangera musik, såväl folkmusik som elektronisk.