Spegelångest en av orsakerna till zoomtrötthet

Hallå där Géraldine Fauville, universitets­lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, som är huvud­författare till en studie om hur vi upplever video­möten under pandemin.

4 juni, 2021
Pelle Bouveng
Géraldine Fauville,

Ett påtagligt resultat i studien, med 10 000 respondenter från hela världen, är att kvinnor i högre grad än män upplever trötthet eller utmattning i samband med video­möten, så kallad ”zoom­trötthet”. Hur kommer det sig?
– Studien visar bland annat att kvinnor känner sig mer fysiskt instängda, att de inte riktigt kan röra sig fritt framför kameran. De känner sig också mer betraktade och granskade. Spegelångesten påverkar också kvinnor mer negativt.

Vad är spegelångest?
– Du ser ofta dig själv, som i en spegel, när du deltar i videomöten. Tidigare forskning har visat att människor är mer benägna att utvärdera och ifrågasätta sig själva när de ser sin spegelbild. Detta kan leda till negativ självpåverkan som leder till dåligt humör och ångest. Självpåverkan framför en spegel verkar vara mer problematiskt för kvinnor.

Har du några tips till dem som upplever zoomtrötthet?
– Stäng av fönstret som visar dig själv. Minska storleken på videokonferensfönstret så att alla ansikten som stirrar på dig blir mindre. Då kan upplevelsen av att vara granskad minska. Färre och kortare möten kan också vara till hjälp även om det inte alltid är valbart för alla.

Vad bör en arbetsgivare tänka på och göra?
– Våra resultat skulle kunna inspirera arbetsgivare till att se över sin videokonferenspolicy. Det går till exempel att ibland förbjuda användningen av video och att minska antalet och varaktigheten av möten.

Pelle Bouveng