”Inrikespolitiken i USA alltid lika spännande”

Det var en ren slump att hon började studera amerikansk politik. Nu är Frida Stranne en av Sveriges ledande experter.

24 mars, 2021
Privat
Inför presidentvalet i USA 2020 medverkar här Frida Stranne i Nyhetsmorgon i TV4. Till höger programledaren Anders Pihlblad.

När Frida Stranne blev doktorand i freds- och utvecklingsforskning hade terrordådet 11 september 2001 precis hänt.
– Man såg att allt talade för att Irak-invasionen skulle komma. Jag blev intresserad av hur USA kunde motivera att invadera Irak när mycket tydde på att landet var oskyldigt vad gällde terrorattacken. På den vägen är det, säger Stranne, som är lektor vid Högskolan i Halmstad och knuten till Nordamerikainstitutet i Uppsala.

Hon skrev sin avhandling om förändringar i amerikansk utrikespolitik, åkte fram och tillbaka till USA för research, och blev inte klar förrän 2011.
– Efter att jag disputerat var jag gästforskare i Washington 2013–2014, och därefter har jag följt amerikansk inrikespolitik och samhällsutveckling nära.

”Viktigt att forskning syns”
Frida Stranne värnar särskilt folkbildningen inom samverkan. Hon medverkar i alla stora medier, håller föredrag och har bland annat skrivit boken Supermakten – vad varje svensk bör veta om USA med ambition att förklara komplexiteten i amerikansk politik och samhällsutveckling.
– Jag tycker att det är oerhört viktigt att forskning syns och att kunskap som är grundad finns med i debatten. Dessutom är det fortfarande bara drygt 20 procent kvinnor som uttalar sig som experter i tunga politiska och ekonomiska frågor. När jag nu har möjlighet att få utrymme är det viktigt att försöka förändra den könsobalansen.

Påfrestning och uppskattning
Synligheten har en baksida.
– Man får utstå mycket hat när man syns och hörs. Det är klart att det är en jättestor påfrestning. Men det är också väldigt angeläget att inte låta sig tystas.

Synligheten har även en framsida.
– Det kommer också mycket beröm. I höst och vinter har jag fått ohyggligt mycket uppskattning, säger Frida Stranne.

Privat

Frida Stranne fick 2020 Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation. Ur motivationen: ”Hon har särskilt värnat om att kunskapen tillgängliggörs för barn och unga människor – inte minst unga kvinnor – utan akademisk erfarenhet.”