Vi måste stå upp mot partier som vill inskränka den akademiska friheten

Slutreplik till Robert Stenkvist (SD)

15 februari, 2021
Riksdagsledamot Mats Berglund (MP)

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

Slutreplik på Robert Stenkvists (SD) inlägg 5 februari 2021.

Demokratin i världen står under tryck och hotas från flera håll. I allt fler länder förlorar de demokratiska institutionerna ställning. I dag är vi tillbaka i ett läge där vi har fler så kallade autokratier än demokratier i världen. Det visar sig i demokratiindex som tas fram vid olika forskningsinstitut, exempelvis vid V-Dem-institutet vid Göteborgs universitet. Hot mot den akademiska friheten, liksom mot kulturens och journalistikens friheter, är tidiga indikatorer på rörelser åt fel håll.

Från kommuner där Sverigedemokraterna är med och styr, från debatter och agerande i riksdagen, ser vi attackerna mot demokratin, mot kulturens, journalistikens och akademins frihet. Jag exemplifierade i min artikel i Universitetsläraren med en budgetdebatt i riksdagen strax före jul där Sverigedemokraternas representant Robert Stenkvist gick till attack mot humanistisk forskning och mot genus- och postmoderna teorier. Jag kompletterade med exempel från kulturutskottet och från den kommunala nivån.

I sin replik på min artikel hävdar Stenkvist att det är hans mening att ”forskningen ska vara fri”, men i samma korta genmäle faller han återigen i kritik mot postmoderna teorier, mot Foucault, och mot det forskningsteoretiska begreppet ”sociala konstruktioner”. Det är inte ett sätt att förespråka fri forskning. Det är inte politiken som ska avgöra vad som är bra och dålig forskning; få områden är så omgärdade av intern granskning som högre utbildning och forskning. Det är forskningen själv, genom sakkunnigförfaranden och peer-review, som avgör vilken forskning, vilka arbetsmetoder och vilka teorier som håller måttet. Inte politiken.

Att Stenkvist därutöver inte ens kommenterar de övriga sammanhang jag påtalar (kritiken mot den fria kulturen, mot konsten och mot public service, mot utpekade konstverk, utställningar på museer och mot regnbågsflaggan), är hans eget val. Vi ser de stora sammanhangen. Den fria akademin hotas från exakt samma håll som andra demokratiska institutioner. Vi ser det i Sverige, och vi ser det runt om oss i Europa.

Att skriva in skydd för demokratin i lagen kan vara en viktig åtgärd, men jag upprepar mig från min tidigare artikel: Det enda säkra sättet att trygga den akademiska friheten på allvar är att aldrig ge makt till partier som står för de här åsikterna, och som med tydlighet berättat vad som väntar forskares och lärares frihet att själv välja metoder, teorier och frågeställningar. Som lagstiftare behöver jag stöd, inte minst från forskare och lärare vid våra lärosäten, att skydda den akademiska friheten i Sverige.

Mats Berglund
PhD, lärare och forskare i historia, Stockholms universitet
Riksdagsledamot för Miljöpartiet de gröna

Riksdagsledamot Mats Berglund (MP)