Riktar fokus mot sig själv för att belysa rasism och sexism

Idéhistorikern Daniel Nyström lämnade böckerna hemma och gav sig ut i Europa för att reflektera över sexism och rasism. Sina intryck har han samlat i boken Gråskalan.

9 februari, 2021
Jennie Aquilonius
Elin Berge
Hösten 2019 reste Daniel Nyström under tre veckor runt i Sverige, Tyskland, Belgien, Frankrike, Nederländerna och Storbritannien. Resultatet är en essä med både självrannsakan och samhällsanalys.

Daniel Nyström läser ofta källmaterial och förhåller sig till andras texter kring rasism och sexism. Tar upp ämnena i sin forskning och undervisning. Har diskuterat könsmaktsordningen och rasistiska strukturer på åtskilliga seminarier. Hösten 2019 ville han göra något annat.
– Jag och de som liknar mig är inte de som framför allt drabbas av sexistiska och rasistiska strukturer. Jag har en gnagande känsla av att jag därmed är en del av att upprätthålla strukturerna. Därför ville jag rikta fokus mot mig själv, säger han.

Daniel Nyström ger sig ut på en resa i Europa. Besöker områden för prostitution, platser där terrordåd ägt rum och etnografiska museer. Sina intryck och reflektioner samlar han i boken Gråskalan: En essä om sexism och rasism (Teg Publishing, 2020).

”En känsla många upplevt”
På gatorna i Red Light District i Amsterdam ser Daniel Nyström män som besökt kvinnor i prostitution. Män som ser ut som han själv och är fostrade i ungefär samma kultur. Ofta målas sexköpare ut som syndabockar och avvikande, säger han, för att vi andra ska kunna luta oss tillbaka som goda människor.
– Men de är toppen på isberget och därunder ryms vi andra på en gradskala.

När Daniel Nyström går på en konsert i Paris känner han det sociologen Zygmunt Bauman kallar för flytande rädsla. Rädslan att någon i publiken plötsligt ska visa sig ha ett bomb­bälte.
– Det är en känsla som många har upplevt, men det finns ett tabu att erkänna att även jag som antirasist och antisexist kan genomfaras av sexistiska och rasistiska tankar.

Genom att väva in sig själv vill Daniel Nyström visa att hela samhället genomsyras av rasistiskt och sexistiskt stoff. Att dragkampen mellan hur vi förväntas bete oss och våra inre tankar, idéer, impulser och begär är något som alla människor tampas med.
– Det går kanske inte att måla upp syndabockar och framställa en position som god och en annan som ond, säger Daniel Nyström.

Jennie Aquilonius
Elin Berge

FAKTA. Kartlägger kulturdebatten

Daniel Nyström är doktor i idéhistoria och vikarierande lektor i historia vid Umeå universitet. Han forskar om samtidshistoria, utbildning och historiografi. Just nu kartlägger han den svenska kulturdebatten under de senaste 20 åren.