Prisad pedagog vill öka studenternas nyfikenhet

Ann-Sofie Grönlund är socialpedagogen som fick en tillfällig tjänst på Umeå universitet, blev kvar och numera också kan titulera sig forskare.

15 december, 2020
Ingela Hofsten
För att få återhämtning söker sig Ann-Sofie Grönlund ut i naturen: ”Jag gör allt som går att göra utomhus”.

En viktig uppgift för lärarna på socionomprogrammet är att hitta bra ställen och handledare för studenternas verksamhetsförlagda utbildning, VFU. Det är Ann-Sofie Grönlund fena på, enligt samhällsvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet, som i vintras prisade henne och två kolleger för ”gott lärarlagsarbete” med just VFU.
– Det var förstås väldigt hedrande, säger Ann-Sofie Grönlund.

Det var 2009 som hon värvades till institutionen för socialt arbete, som hade behov av personer som kunde ordna VFU åt studenterna. Ann-Sofie Grönlund arbetade då med olika sorters utbildningar på ett LVM-hem (hem för vård av missbrukare), och hade ett brett nätverk.

Kursansvarig
Så småningom blev hon anställd som universitetsadjunkt. I dag är hon kursansvarig för första terminen på socionomprogrammet.
– Jag tycker om att möta studenterna när de kommer, glada och pigga, att skapa en relation till dem och försöka få deras nyfikenhet att bli ännu större.

Hon ansvarar också för termin fem, då studenterna ska ut på VFU.
– Om den ska bli bra är det jätteviktigt att det finns tillit mellan oss, studenterna och handledarna. Det förutsätter givetvis god och nära kontakt både med verksamheterna och studenterna.

”Ovanligt för en adjunkt”
Utöver dessa arbetsuppgifter ägnar sig Ann-Sofie Grönlund också åt forskning.
– Det är ju lite ovanligt för en adjunkt, men jag är med i forskningsgruppen på samma villkor som de andra. Det är väldigt roligt, särskilt som det handlar om missbruk, som jag faktiskt jobbat med på olika sätt hela livet.

Men du har inte funderat på att disputera också?
– Hade jag varit tio år yngre, så. Men nu – nej!

Ingela Hofsten

Ann-Sofie Grönlund, 64 år, är i grunden socialpedagog och sedan elva år tillbaka universitetsadjunkt i socialt arbete vid Umeå universitet. Hon bor strax utanför Vindeln och tar i vanliga fall tåget de sex milen till Umeå varje dag.