Svenska lärosätens önskemål framförda till Zoom

Hallå där, Markus Schneider – ansvarig för Zoom på Sunet som tillhandahåller tjänsten till lärosätena – som har haft ett exklusivt möte med Zooms chef för utbildningssektorn globalt.

16 november, 2020
Kajsa Skarsgård
Markus Schneider

Vad var det viktigaste du framförde?
– I stort sett handlade samtalet om förbättringar kring gruppfunktionalitet så att lärare enklare kan facilitera interaktiva möten. I september lanserade Zoom till exempel en funktionalitet vi bett om tidigare, att deltagare själva ska kunna välja grupprum. Men det kan också ge läraren för lite kontroll över gruppindelningen, så nu tog jag upp att det vore bra att samtidigt kunna sätta begränsningar, till exempel inte fler än fem personer per rum. Återkopplingen jag fick var att det är en lysande idé.

Vad mer skulle underlätta för lärarna?
– Ibland har läraren en hjälpreda, och en förbättring skulle vara att ge en co-host samma möjligheter att göra gruppindelningar och förflytta sig mellan rum som den som är host. En annan fråga handlar om att förbättra kommunikationsmöjligheterna mellan huvudrummet och grupprummen. De här behoven kände Zoom till och de jobbar i den riktningen.

Vad är dina förhoppningar framöver?
– Det vore toppen om vi kan ha återkommande högnivåsamtal med Zoom. De jagar ju goda idéer och ser sedan vad som går att implementera utan att störa gränssnittet för mycket. Jag hoppas också att lärarna är nyfikna och vågar experimentera med funktionaliteterna kring grupprum.

Kajsa Skarsgård