Studenter ifrågasätter Linnéuniversitetets namn

Efter kraven på att riva statyer av bland andra Carl von Linné väcks nu även frågor kring Linnéuniversitets namn.
– Kritikerna menar att vi ensidigt betonar Linnés goda sidor, men det stämmer inte, säger rektor Peter Aronsson.

25 juni, 2020
Personer som uttalat kritik mot Linnéuniversitetets namn menar att lärosätet ensidigt betonar Carl von Linnés goda sidor. Det stämmer inte, menar rektor Peter Aronsson.

I samband med att Black Lives Matter-protesterna nådde Sverige upprättades en lista med hittills 1 600 namnunderskrifter som kräver att statyer av Carl von Linné ska tas bort, eftersom ”Linnés forskning bidrog till att vita européer fick för sig att de var den överlägsna rasen” och att forskningen ”användes som grund och förklaring till att avhumanisera svarta och bruna, kolonisera och plundra”.

Ingen ny diskussion
Kritik har också riktats mot Linnéuniversitetet, det vill säga mot lärosätets namn.

Peter Aronsson

– Det har förekommit diskussioner på Instagram och Facebook, jag har också fått mejl från två studenter i denna fråga som uppmärksammats i lokalpress och i Sveriges radio. Det är dock lite svårt att veta hur detta diskuteras av studenter och lärare, eftersom vi på grund av corona inte träffas som vanligt, säger Peter Aronsson, rektor vid Linnéuniversitet.

– Kritikerna menar att vi ensidigt betonar Linnés goda sidor, men det stämmer inte, inom universitetet pågår ju Linnéforskning och postkoloniala studier och diskussionen om Linnés gärning är inte ny hos oss, även om vi främst lyfter fram honom som ständigt nyfiken och banbrytande systematiker, hängiven pedagog och viktigt vetenskapshistoriskt namn när vi marknadsför oss som Linnéuniversitetet, som universitet står vi självklart för engagemang mot diskriminering och rasism.

Kritiken viktig
Peter Aronsson menar vidare att den Black Lives Matter-relaterade kritiken är viktig, som ”nyttig påminnelse” om universitetens uppdrag att kritiskt förvalta ett kunskapsarv.
– Där kan jag ha lite dåligt samvete för att vi inte gjort färdigt det vi planerat, att ha signaturkurser och öppna föreläsningar om Carl von Linné, men nu är detta på gång.

Linnéuniversitetet fick sitt namn när Växjö universitet och Högskolan i Kalmar slogs samman 2010.