Hon studerar människors tillit under coronakrisen

Minna Lundgren vid Mittuniversitetet har startat ett projekt som medan coronakrisen pågår studerar människors tillit till regeringar, myndigheter och media.

29 maj, 2020
Annacarin Aronsson
Minna Lundgren forskar om risk, också kopplat till sociala positioner. ”Risker påverkar människor olika beroende på till exempel kön, utbildning, språkkunskaper och socioekonomisk status”, säger hon.

I grunden har Minna Lundgren en socionomutbildning från Umeå universitet. Parallellt läste hon ryska och gjorde även praktik i Ryssland.
Under ett mentorsprogram för internationella studenter blev hon god vän med en tjej från Georgien. Efter att ha hälsat på i vännens hemland skrev Minna Lundgren sin doktorsavhandling om situationen för internflyktingar i Georgien. Här tog hon också steget in i riskforskningen och skrev en artikel om hur människor som tar sig över en bevakad konfliktgräns i Kaukasus uppfattar och hanterar risker.

Projektet om tillit i coronatiden är en webbenkät som har gått ut på tio språk och fått svar från alla kontinenter.
– När allt fler länder i världen införde restriktioner blev jag nyfiken på vilken tillit människor har till regering, myndigheter och media. Så jag ville fånga människors uppfattningar medan krisen pågår, säger Minna Lundgren.

Olika utslag i olika länder
Coronasmittan är en pandemi som finns i hela världen.
– Samtidigt ser vi att pandemin får olika utslag i olika länder, vilket hänger ihop med hur länderna ser ut, samhällsstrukturen och hur män­niskor lever.

Frågor som studien ska försöka svara på är bland annat hur män­niskor bedömer hälsorisker och risker för ekonomin, både för egen del och för samhället i stort.
– Då kan man tänka att det finns ett samband mellan tilliten till hur myndigheterna kan hantera pandemin på ett bra sätt och den oro man känner.

Runt hälften av de svarande är bosatta i Sverige.
– Det vi ser i Sverige är att de män­niskor som har svarat i allmänhet har en relativt stor tillit till att regering och myndigheter kan hantera coronapandemin.

Annacarin Aronsson

Minna Lundgren är forskare på Risk- och kris­forsknings­centrum vid Mitt­universitetet i Östersund.
Hon är både lektor i socio­logi och har postdoktorsmedel från MSB.
På fritiden tycker hon mycket om att åka skidor och vistas till fjälls.