Misstänkt maktspel när Malmö högskola fick universitetsstatus

Den 20 juni 2016 gav Region Skåne 800 miljoner kronor i bidrag till ESS. Fyra dagar tidigare kom beskedet att Malmö högskola blir nytt universitet. Vissa hävdar att universitetsstatusen var en gentjänst för bidraget till ESS. Men det förnekas av dem som var med.

15 december, 2016
Björn Forsberg
Byggnaden Niagara, Malmö högskola.
Malmö högskola kommer att bli universitet från och med 2018.

– Jag har under våren fört utförliga samtal med regeringen allmänt om vad som är de allra viktigaste statliga satsningarna i Skåne. Då har frågan om att Malmö högskola ska bli universitet varit en av de allra mest prioriterade frågorna för mig.
Det sade Henrik Fritzon (S), regionråd i Skåne, när han tillsammans med rektorn vid Malmö Högskola, Kerstin Tham, den 16 juni i år presenterade beslutet om Malmö som ny universitetsort.

För Kerstin Tham var beslutet en överraskning och hon informerades så sent som på kvällen den 14 juni, vilket framgår av ett mejl till Universitetsläraren.
Henrik Fritzon och Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, tillkännagav också beslutet i ett gemensamt pressmeddelande. Parallellt hade de båda sedan december 2015 diskuterat en annan fråga. Nämligen att Region Skåne skulle bidra med 800 miljoner kronor till ESS-projektet.

Del i en uppgörelse?
Tidningen Sydsvenskan skrev den 11 december om ett eventuellt samband mellan bidraget och universitetsutnämningen. Där uttalar sig Lunds universitets tidigare rektor Per Eriksson, och han är övertygad om att besluten hänger ihop.
– Region Skåne tog lite mer tid på sig än Lunds universitet med att betala för ESS. De fick nog någon motprestation på köpet. Du kan ju själv gissa vad regeringen gjorde för Skåne. Malmö högskola är en sådan sak. Jag skulle misstänka att högskolan fick universitetsstatus som en del i en uppgörelse, säger Per Eriksson till Sydsvenskan.

Sambandet förnekas av Henrik Fritzon och Helene Hellmark Knutsson.
Men låt oss backa tillbaka, och se hur spelet om miljonerna började. För det
har genom åren varit många turer kring Region Skånes bidrag till ESS, vilket Universitetsläraren tidigare har skrivit om. Själva beslutet är också överklagat till Förvaltningsrätten.

Muntlig överenskommelse om bidrag
Den summa som regeringen vill ha ut från regionen till ESS har successivt vuxit. Från 120 miljoner till ett slutligt bidrag på 800 miljoner kronor. Diskussionerna har också pågått i mer än tio år. Ofta i slutna rum och det har aldrig skrivits något avtal.
Man kom däremot muntligt överens våren 2014. Då träffade det dåvarande regionrådet Pia Kinhult, tillsammans med Jonas Rastad som var regiondirektör, Peter Honeth, då statssekreterare på utbildningsdepartementet, och de kom överens om att Region Skåne ska bidra med 800 miljoner kronor till ESS, vilket Universitetsläraren var först med att rapportera om.

Den 10 september 2015 skickade också ESS en faktura till Region Skåne, som regionen bestred.
”För god ordnings skull vill jag därför i Region Skånes namn bestrida den faktura som ingår i ert brev av den 10 september 2015 med hänvisning till att det saknas överenskommelse om att lämna bidrag till European Spallation Source ERIC.”, skrev en tjänsteman på regionen, som svar.

Diskussion med ministern
Den 24 november 2015 fick så regionrådet Henrik Fritzon ett brev från partikamraten och ministern Helene Hellmark Knutsson där hon skrev:
”Region Skånes investering på 800 miljoner kronor i ESS är en del av Sveriges andel av konstruktionskostnaden för ESS.”
Före jul träffades sedan Helene Hellmark Knutsson och Henrik Fritzon och under våren 2016 fortsatte diskussionerna. Från Region Skåne har man flera viktiga frågor att diskutera med regeringen: Det gäller exempelvis infrastruktursatsningar och lättnader i gränskontrollen mot Danmark. Men den enda aktuella regionala fråga där minister Helene Hellmark Knutsson hade ett direkt inflytande var Malmö högskolas ambition att bli universitet, vilket högskolan länge kämpat för.

Statsministern säger nej
I april 2015 verkade möjligheten att bli universitet mer avlägsen än någonsin. Då sade nämligen statsminister Stefan Löfven ett tydligt nej till att göra Malmö högskola till universitet.
”Det är inte prioriterat för oss”, sade han.
Men redan våren 2016 diskuterades alltså återigen frågan mellan regeringen och regionen tillsammans med bidraget till ESS.
Under våren 2016 blev regeringen och regionen överens om det ekonomiska bidraget. I början av sommaren dök sedan kravet på Region Skånes bidrag till ESS upp i regionstyrelsens handlingar inför regionfullmäktige.

Besluten sammanfaller tidsmässigt
Den 20 juni beslutade Region Skåne att stödja ESS med 800 miljoner kronor. Beslutet justerades omedelbart och redan den 23 juni betalades pengarna ut till ESS. Pengarna har Region Skåne tvingats låna, och när skulden är betald uppgår den totala kostnaden till mer än en miljard kronor.
Fyra dagar innan regionfullmäktiges beslut om bidrag till ESS har regeringen och Region Skåne också löst frågan om Malmö högskolas önskan att bli universitet.
– Jag har kommit fram till en överenskommelse med regeringen att Malmö högskola ska bli universitet, sade Henrik Fritzon, den 16 juni 2016.

Källor:
Sms, e-post, intervjuer, budgetproppar, pressmeddelanden, Youtube etcetera.

Björn Forsberg

ESS
European Spallation Source, ESS, är en sameuropeisk forskningsanläggning som för närvarande byggs i Lund. Ess kommer att användas inom en rad vetenskaper, såsom materialvetenskap, strukturkemi, biologi och geofysik. Anläggningen är en så kallad neutronkälla där kaskader av neutroner framkallas genom spallation. ESS byggs, ägs och kommer att drivas av European Spallation Source ESS AB.