Höjt tonläge på Högskoleläckan

Tonläget i Facebookforumet Högskoleläckan hamnade i fokus i ett seminarium om sociala medier i Almedalen på onsdagen. Forumets grundare Ulf Dalnäs var en av flera som vittnade om att tonen har hårdnat det senaste året.

8 juli, 2016
Anders Jinneklint

Det populära diskussionsforumet Högskoleläckan har nyligen nått över 11 000 medlemmar. Men någonstans vid 10 000-strecket ökade plötsligt närvaron av nättroll, personer som var ute efter att förstöra och gå till personangrepp. På grund av svårigheten att överblicka allt som skrivs har man nyligen infört administratörer. Det sa grundaren Ulf Dalnäs, prefekt vid Göteborgs universitet, som inledning till det välbesökta seminariet ”Var utvecklas forskningspolitiken – på departementet, webben eller lärosätena?”.

Ungefär åtta av tio personer som engagerar sig på Högskoleläckan är män och Ulf Dalnäs sticker inte under stol med att han gärna skulle se fler aktiva kvinnor i forumet.
Panelens enda kvinna, Camilla Georgsson, politiskt sakkunnig (S) till ministern för högre utbildning och forskning, konstaterade att panelens sammansättning väl speglade Högskoleläckan.
– Jag har hört personer som inte känner sig bekväma med tonläget. Om man drar det steget längre och ser det som ett problem i forskarvärlden at en student backar från att fortsätta inom akademin på grund av stämningen, då kan det ha långtgående påverkan, sa Camilla Georgsson.

Skulle inte godtas i lunchrum
Ulf Dalnäs inflikade att det även är många studenter som får hjälp med sina frågor i forumet, men han delade bilden av att det också finns personer som känner sig förminskade.
Anders Söderholm, rektor vid Mittuniversitetet instämde:
– Det finns en ton ibland som inte skulle godtas i lunchrum. Men samtidigt finns ett stort engagemang, sa han och påpekade att en het diskussion ibland kan leda till eller uppfattas anta en ohyfsad ton.

Camilla Georgsson varnade också för att tonläget kan bli en jämställdhetsfråga:
– Män har ett ansvar att stötta kvinnor som känner sig påhoppade, sa hon.

Johan Alvfors, som nyss avslutat sitt uppdrag som vice ordförande för Sveriges förenade studentkårer, uppmanade alla att alltid tänka på den som finns på andra sidan i ett samtal, även om det förs på nätet.

Viktiga inspel till utredning
Seminariet handlade emellertid inte bara om Högskoleläckan, utan också om sociala medier i allmänhet och hur den kanalen kan utnyttjas.
Jörgen Tholin, universitetsdirektör vid Göteborgs universitet och ansvarig för regeringens tillträdesutredning, har uppmärksammats för utredningens transparens i sociala medier.
– Jag lade ut en fråga på Högskoleläckan och har fått en del viktiga inspel den vägen. Jag har inte hört något negativt kring det ännu, sa han.

Camilla Georgsson uppmanade högskolesektorn till ökade kontakter med utbildningsdepartementet.
– Ibland är ni dåliga på att lobba. Skicka in förslag och pinga på twitter. Vi sitter inte inne med alla svar utan vi vill ha inspel, sa hon.

”Fritt att tycka vi är idioter”
Hon intygade också att departementet följer bland annat Högskoleläckan i sin omvärldsbevakning, men hon återkom flera gånger till att tonläget inte är irrelevant.
– Det står var och en fritt att tycka att vi på departementet är idioter, men vill man få gehör för sina förslag kanske inte det är den bästa strategin, sa Camilla Georgsson.

Anders Jinneklint