MDH överklagar domen: ”Hela sektorn vill ha svar”

Mälardalens högskola, MDH, har överklagat att högskolan måste betala tillbaka studieavgiften till en amerikansk student.
– Hela sektorn vill ha svar på vad som gäller, säger Marie Eriksson, förvaltningschef vid MDH.

7 juli, 2016

Västmanlands tingsrätt fann i juni att den amerikanska studenten Connie Askenbäck hade rätt att få avgiften tillbaka eftersom utbildningen vid MDH inte höll tillräcklig kvalitet.
– Rektor vid MDH har via Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF, frågat övriga lärosäten och deras bedömning är att vi ska gå vidare och överklaga, säger Marie Eriksson.

Det första som Mälardalens högskola vill att hovrätten ska ta ställning till är om förhållandet mellan lärosätet och betalande studenter är offentligrättsligt eller civilrättsligt. Tingsrätten anser att antagning och examination är myndighetsutövning och därmed offentligrättslig medan själva undervisningen kunde ha bedrivits av en privat utbildningsanordnare och därmed är civilrättslig.

Det andra MDH vill ha klargjort är om en utvärdering av UKÄ kan medföra att studenten kan kräva skadestånd. Utbildningen det är fråga om fick omdömet bristande kvalitet.

Det tredje som MDH vill ha prövat är att tingsrätten felaktigt angett att högskolan är en stiftelse och att studenten riskerade att inte få någon examen alls.
– Mälardalens högskola är ett statligt lärosäte och det har alltid rätt att ge en examen till en student som börjat på ett program, även om examenstillståndet dras in. Dessutom drogs aldrig MDH:s examenstillstånd in, säger Marie Eriksson.

I och med att MDH överklagar betalar man inte ut skadeståndet.
– Det är beklagligt att studenten får sitta emellan, men det här är en principiellt viktig prövning, säger Marie Eriksson.