Poddar vill nå utanför akademin

Engelskspråkiga poddar som på ett underhållande sätt förmedlar vetenskap har gjort succé globalt. Nu lanseras flera svenska vetenskapspoddar.

1 juni, 2015
Kajsa Skarsgård
Anna Hållams
Gänget bakom podden Vertikala samtal, med Mattias Nordqvist längst fram till vänster.

Internationella handelshögskolan i Jönköping har startat en egen podd, alltså ett radioprogram som man kan lyssna på via internet. Podden heter Vertikala samtal och det första avsnittet handlade bland annat om moral i företagsvärlden och urbaniseringstrender. En forskare presenterar sitt ämne, och sedan ger de andra forskarna sina perspektiv på det.
– Jag tycker att vi fick igång en bra diskussion. Det här är ett viktigt initiativ för att delta i samhällsdebatten, säger Mattias Nordqvist, professor i ­företagsekonomi, som är en av de återkommande forskarna i podden.
Projektet finansieras genom en stiftelse och en professionell producent och programledare har anlitats.
– Det är viktigt att högskolan använder podden på ett strategiskt sätt, har en professionell organisation och något substantiellt att säga, inte bara gör en podd för att högskoleledningen vill hitta på något trendigt, säger Mattias Nordqvist.

Radio Science är en annan nystartad podd. Bakom den står två vetenskapsjournalister, disputerade inom molekylär- respektive växtbiologi. Det första programmet spelades in under Vetenskapsfestivalen i Göteborg och handlade om just forskningskommunikation.

– Vi vill berätta en bra historia så att det är både spännande och roligt att lyssna. Min vision är att man börjar lyssna och sedan lär sig något man inte visste att man ville veta, säger Natalie von der Lehr som är en av grundarna av Radio Science.

Två fysiker håller också på att starta en podd: Professor Magenta. Den ska utforska naturvetenskapliga fenomen tillsammans med andra discipliner och det första avsnittet kommer att handla om maskhål. Utöver olika gästexperter ska podden ha en husfilosof.

– Hon ska till exempel prata om hur filosofin ser på tidsresor, vilket är möjligt om maskhål skulle finnas. Målet med podden är att naturvetare ska tycka att de nya perspektiven är kul, och att andra ska ta sig över tröskeln till naturvetenskapen, säger Katarina Bendtz som förutom att göra Professor Magenta snart disputerar i partikelfysik vid Stockholms universitet.

Kajsa Skarsgård
Anna Hållams